Ja

Jak przetrwać upał?

Duszne powietrze i blisko czterdzieści stopni w słońcu to warunki, podczas których nawet zdrowy organizm odmawia posłuszeństwa. Jeszcze gorzej z upałem radzą sobie dzieci, osoby starsze i oczywiście chore. Poznaj metody, które pozwolą Tobie i Twoim bliskim bezpiecznie cieszyć się latem oraz energią, jaką daje słońce!

Skuteczne sposoby na chłodny dom

Zasłaniając okna przed promieniami słonecznymi,  sprawisz, że podczas nawet największych upałów Twój dom stanie się upragnionym schronieniem, w którym każdy szybko odpocznie i odzyska siły. Wybór możliwości jest naprawdę duży!

  • okiennice i markizy – zabezpieczają wnętrze przed silnym nasłonecznieniem i sprawdzą się doskonale, zwłaszcza jeśli okna Twojego mieszkania wychodzą na południe lub południowy zachód

  • klimatyzacja – wprawdzie zapomnisz o upałach, jednak musisz liczyć się ze sporym wydatkiem i pamiętać, że klimatyzacja może stać się przyczyną wystąpienia nerwobóli, bóli mięśni czy gardła

  • rolety zewnętrzne – to rozwiązanie, choć drogie, zapewni Ci  skuteczną barierę nie tylko przed upałem, ale także hałasem, światłem i… włamywaczami

  • szyby przeciwsłoneczne  lub folie przeciwsłoneczne naklejane na szyby – wprawdzie są skuteczne, jednak promienie słoneczne nie będą miały wstępu do Twojego domu także w okresie jesienno-zimowym, gdy tak tęsknimy za światłem

  • rolety i żaluzje wewnętrzne – choć wydaje Ci się, że to najprostsze rozwiązanie, jednak pamiętaj, że przed upałem chronią nieznacznie – chyba że wybierzesz rolety ze specjalną powłoką odbijającą promienie słoneczne

  • wentylatory – warto w nie zainwestować, są skuteczne, powodują obniżenie temperatury w pokoju, co daje przyjemne uczucie rzeźkości nawet przy bardzo wysokiej temperaturze na zewnątrz

 

Czy wiesz, że…

Najpopularniejsze i często używane podczas wysokich temperatur w wielu domach wiatraki dają tylko złudzenie chłodu – tak naprawdę nie obniżają temperatury, jedynie powodują ruch powietrza, który oczywiście ustaje natychmiast po ich wyłączeniu.

 

Jak obniżyć temperaturę ciała

Podczas upałów Twój organizm bardzo potrzebuje ochłody, dlatego tak ważne jest picie i korzystanie z innych prostych metod, które nie dopuszczą do przegrzania i odwodnienia.

  • pij jak najwięcej płynów – przy temperaturze już od 20 st. C powinnaś wypijać co najmniej 2 litry płynów na dobę, nawet jeśli nie odczuwasz pragnienia – pocenie się jest naturalną reakcją chłodzącą organizmu, który w ten sposób radzi sobie ze zbyt wysoką temperaturą na zewnątrz

  • uważaj na nadmierne opalanie – zbyt długie przebywanie na słońcu jest niezdrowe nie tylko dla skóry, ale także dla organizmu, który łatwo może się przegrzać – maksymalny czas przebywania na słońcu to 1-2 godziny na dobę, nigdy non stop; koniecznie pamiętaj też o nakryciu głowy, by ustrzec się przed udarem słonecznym

  • korzystaj z chłodngo prysznica – podobnie jak kąpiel w jeziorze pomoże Ci się przyjemnie schłodzić, jednak pamiętaj, by powoli przyzwyczajać rozgrzane ciało do zimnej wody

  • zredukuj ćwiczenia fizyczne , np. na siłowni – ruch powoduje dodatkową produkcję ciepła przez organizm, co może doprowadzić nawet do odwodnienia

  • ubieraj się w lekkie, przewiewne i naturalne tkaniny

 

Co jeść w upalne dni – posłuchaj rad dietetyków

Co jeszcze prócz bezwzględnej konieczności picia wody uchroni Twój organizm przed jej utratą i zmęczeniem w upalne dni? Okazuje się, że wiele zdziałać tu może dobra dieta!

  • jedz banany – w 100 g banana jest aż 75 g wody, dzięki czemu owoce te świetnie uzupełniają niedobory płynów w organizmie spowodowane wysokimi temperaturami; dodatkowo banan jest bogaty w składniki mineralne, m.in. magnez i potas, które wypłukują się z organizmu razem z potem

  • unikaj tłustych potrawy – ciężkostrawne dania obciążą dodatkowo Twój zmęczony upałami organizm

  • wybieraj warzywa i owoce – są lekkie, zawierają wodę, witaminy, składniki mineralne, czyli to wszystko, co potrzebuje Twój organizm, by odzyskać energię

  • zrezygnuj z alkoholu – pamiętaj, że w upalne dni alkohol może doprowadzić do odwodnienia organizmu

komentarzy /0/
Skomentuj