Ja

Gdy organizm woła pić!

Woda, podobnie, jak tlen, jest podstawowym czynnikiem potrzebnym do życia. Wszystkie procesy życiowe w organizmie człowieka zachodzą z jej udziałem. Zadbaj, by pić odpowiednią ilość płynów, szczególnie w okresie zbliżających się letnich upałów.

Źródło życia

Zawartość wody w organizmie człowieka wynosi od 70 do 90%. W procesie trawienia woda odpowiada za rozpuszczanie i przesuwanie się pokarmów, a nawet formowanie kęsów. Dostarcza składniki odżywcze (aminokwasy, witaminy, składniki mineralne) do komórek organizmu, oraz usuwa szkodliwe produkty przemiany materii - strawione odpadki i toksyny. W procesie wydzielania potu, woda reguluje temperaturę ciała, utrzymując ją na stałym poziomie ok. 37°C. Zwilża błony śluzowe, stawy i gałki oczne. Woda jest niezbędna do utrzymania odpowiedniej objętości i ciśnienia krwi,  a nawet  uczestniczy w przenoszeniu dźwięku przez ucho środkowe.

 

Jak obliczyć ile pić?

W ciągu doby tracimy przeciętnie 2,5 l wody: 0,5 l, gdy się pocimy, 0,4 l, gdy oddychamy, 0,2 l wydalamy z kałem, a 1,4 l z moczem. Indywidualne zapotrzebowanie organizmu na płyny, wyrażone w szklankach (250 ml), obliczysz według prostego wzoru: podziel wagę ciała (wyrażoną w kg) przez 11. Przykładowo, osoba o wadze 55 kg powinna wypić dziennie minimum pięć szklanek wody. W upalne dni, podczas choroby i wysiłku fizycznego wzrasta zapotrzebowanie organizmu na wodę.

 

Kiedy pragniesz?

Gdy spożywasz za mało płynów, osocze (główny składnik krwi) zagęszcza się, wzrasta ilość zawartych w nim składników. Do umieszczonego w mózgu ośrodka pragnienia trafia wtedy informacja o konieczności uzupełnienia wody. To uczucie odbieramy jako pragnienie.

 

Co pić?

Staraj się zaspokajać pragnienie pijąc odpowiednio dobrane płyny, najlepiej niegazowaną wodę mineralną, ziołowe herbaty, kompoty, niesłodzone soki owocowe i warzywne, napoje z zawartością witamin i mikroelementów. Unikaj słodzonych napojów, gdyż zawierają konserwanty i sztuczne barwniki. Obfity posiłek w upalny dzień zastąp lekką zupą jarzynową lub chłodnikiem. Wybieraj owoce bogate w wodę: arbuzy, melony, truskawki i jabłka oraz warzywa: kalafiory, fasolkę szparagową, kapustę, marchew.

 

Gdy brak wody…

Dorosły człowiek jest w stanie przeżyć bez wody zaledwie kilka dni. Gdy jest jej za mało, organizm odwodnia się, a ten stan powoduje niewydolność fizyczną i psychiczną, w skrajnych przypadkach śmierć. Unikaj stosowania rygorystycznych diet odchudzających, picia dużych ilości alkoholu, kawy i czarnej herbaty, które sprzyjają odwadnianiu organizmu.

 

Czy wiesz, że…

Woda ma szczególny wpływ na umysł człowieka - umiejętność komunikowania się oraz efektywne przetwarzanie i przechowywanie zdobytych informacji. Dostarcza energii, poprawia koncentrację poprzez zmniejszenie uczucia zmęczenia. Dziecko potrzebuje 500 szklanek wody, aby urosnąć o dwa centymetry.

komentarzy /0/
Skomentuj